• A romániaiak 42%-a csökkentette a nyaralásra szánt költségvetését a tavalyi évhez képest.
  • Csak 10% mondja azt, hogy tavalyhoz képest idén nagyobb összeget szán nyaralásra.
  • Görögország marad a kedvenc úti cél – 26% itt nyaral.

Noha a korábbi években nem sajnálták a nyaralásra a pénzt, 2025-ben a gazdasági valóság jelentősen megváltoztatta a romániai emberek hozzáállását. A Zoom által készített felmérésből kiderül, hogy a romániaiak csökkentették az idei nyaralásra szánt költségvetésüket: a válaszadók 42%-a 10-30%-kal csökkentette a nyaralásra szánt összeget a tavalyi költségvetéshez képest. Csak 10% engedhetett meg magának nagyobb költségvetést, míg a válaszadók negyede a tavalyihoz hasonló összeget szán az idei nyaralásra.

Ha nyaralásról van szó, továbbra is előnyt élvez a készpénz

A romániaiak a digitális korban is hűek maradnak a készpénzhez. 38%-uk a készpénzzel történő fizetést részesíti előnyben a nyaraláson, további 22% pedig a készpénz és a kártya kombinációját választja. Mindössze 6% használ kizárólag bankkártyát.

A válaszadók ugyanakkor nem támaszkodnak tömegközlekedési eszközökre, leginkább saját maguk oldják meg az utazást: 54% saját autóval utazik nyaralni. A vonatot 22% választja, az autóbuszt 12%, a repülőgépet pedig mindössze 11%. Ebből rögtön az is kiderül, hogy legtöbben nem utaznak túl messzire.

Ajánlott

RADAROK SZÁZAIT TELEPÍTIK
TUSK: NEM VOLT VÉLETLEN A TÁMADÁS
III. KÁROLY FOGADJA TRUMPOT
ITT AZ IPHONE 17
SZANKCIÓKKAL FENYEGET AZ EB ELNÖKE
ITT A VILÁG LEGGAZDAGABB ORSZÁGAINAK LISTÁJA!

Idén is Görögország a legkedveltebb úti cél

Görögország vezeti a nyaralási célpontok listáját, a válaszadók 26%-a a görög tengerpartra megy nyaralni. Ezt követi Bulgária (17%), Törökország (15%) és Olaszország (13%). Spanyolország, Egyiptom vagy Franciaország is előkelő helyen szerepel.

A bevált üdülőhelyek iránti hűség a terepismerettel és a rövid távolsággal magyarázható, de egy bizonyos kulturális kényelmen is közrejátszik. Görögország tökéletes példa: közel van, autóval könnyen megközelíthető, és a romániaihoz hasonló kulturális légkört kínál. A balkáni jelleg és a vendégszeretet sok román turistában felkelti az otthonosság érzését.

A szezonon kívüli nyaralások száma növekedésnek indult

A nyaralások időzítése tekintetében is megfigyelhető egy idei sajátosság. Már nem csak a téli vagy a nyári csúcsszezonban kirándulnak a romániaiak: például januárban vagy februárban egzotikus célpontokat, például Balit vagy a Maldív-szigeteket részesítve előnyben, ahol az időjárás kedvező ebben az időszakban.

Ez az alkalmazkodás a turisztikai fogyasztói magatartás modernizációját tükrözi. A city break-ek és a stratégiailag a zsúfolt szezonon kívülre tervezett kiruccanások egyre népszerűbbek.

Miért ragaszkodnak a romániai turisták ugyanazokhoz a célpontokhoz?

Bár sokuknak lenne pénzügyi lehetősége Európa és a világ más országainak felfedezésére, a románian turisták inkább évről évre visszatérnek a jól bejáratott helyekre, megszokásból vagy azért, mert jól érezték ott magukat.

Felmerül a jogos kérdés: miért nem fedezünk fel más kultúrákat is? Miért nem adjuk meg gyermekeinknek a lehetőséget, hogy a balkáni kultúrától eltérő civilizációkat is megismerjenek? Hatékony és takarékos szervezés mellett sok európai célpont pénzügyileg is elérhető lehet, amelynek hozzáadott értéke sokkal több lehet, mint a puszta kényelem.