- Franciaországban felavatták a világ első autópályáját, amely vezeték nélküli rendszerrel tölti az elektromos autókat, ráadásul menet közben.
- A rendszer töltési teljesítménye felér a gyors töltőállomásokéval.
- Az kezdeményezés összhangban áll azzal az európai elköteleződéssel, amely a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőség csökkentését célozza.
Egy út, amely képes tölteni az elektromos járműveket menet közben? Tudományos-fantasztikusnak tűnik, de Franciaországban ez ma már a valóság része. Az ország megnyitotta az első, vezeték nélküli töltőrendszerrel felszerelt autópályát, amely képes energiát szolgáltatni a mozgásban lévő elektromos autóknak.
A találóan „Charge as you drive” (Tölts vezetés közben) elnevezésű projektet az A10-es autópályán indították el, Párizstól körülbelül 40 kilométerre, délnyugatra. Az kezdeményezés mögött a VINCI Autoroutes által vezetett konzorcium áll, amely az Electreon, a VINCI Construction, a Gustave Eiffel Egyetem és a Hutchinson együttműködésével hozta létre a projektet. Lényegében az infrastruktúra, a technológia és az alkalmazott kutatás együttműködéséről van szó.
A laboratóriumi kiterjesztett tesztidőszakok – ahol ellenőrizték a rendszer tartósságát és az aszfalttal való kompatibilitását – után a projekt a gyakorlati szakaszba lépett. Jelenleg ezen az 1,5 km-es szakaszon már közlekedik egy teherautó, egy furgon, egy személygépkocsi és egy busz. Minden jármű prototípus, melyeket szorosan figyelemmel kísérnek a szokásos forgalmi körülmények között.
Az első eredmények biztatóak. Az induktív rendszer csúcsteljesítménye meghaladta a 300 kW-ot, átlagos teljesítménye pedig a 200 kW-ot, a Gustave Eiffel Egyetemen végzett tesztek szerint. Papíron ezek az értékek összehasonlíthatók a hagyományos gyorstöltők teljesítményével.
Az úttest alá szerelt tekercsek mágneses mezőt hoznak létre, amely a járműre szerelt vevőtekercs révén elektromos áramot generál. Az energia vagy közvetlenül a motorhoz, vagy az akkumulátorba jut, így az autó „menet közben” töltődik, anélkül, hogy meg kellene állni, vagy csatlakozni kellene a konnektorhoz.
Nem csak Franciaország kísérletezik ezzel a technológiával. Németországban 2025 nyarán az A6-os autópályán, Bajorország közelében egy hasonló, 1 km-es szakaszt építenek ki. Olaszországban az „Arena del Futuro” projekt ugyanezt az elvet teszteli Lombardiában egy szakaszon, és Svédország, valamint az USA is hasonló kezdeményezésekbe fogott.
