- Egyre több cég mesterséges intelligenciára cserélik alkalmazottait.
- Egyes cégek csak akkor alkalmaznak új munkatársakat, ha bizonyossá válik: az MI nem képes jobb szolgáltatást nyújtani.
- Az elmúlt három évben 19%-kal csökkent az olyan állásokra vonatkozó hirdetések száma, amelyeket elméletileg MI is betölthetne.
- Olyan cégekre is van példa, amelyek átálltak az MI-re, majd meggondolták magukat.
Már nem csak fenyegetés, hanem valóság: egyre több cég mesterséges intelligenciára cserélik alkalmazottait. Olyan ismert cégek, mint a Shopify vagy a Duolingo új szabályt vezettek be: csak akkor alkalmaznak embereket, ha azok bizonyítani tudják, hogy az MI nem végezne náluk jobb munkát.
Advertisment
A trend egyre terjed – írja a Business Insider. A vállalatok kevesebb embert vesznek fel, mint korábban, és folyamatosan átértékelik a szerepköröket. Eldöntik, hogy mely pozíciók igényelnek még emberi jelenlétet. Ugyancsak ezt tükrözi egy munkaerőpiaci adatelemző cég jelentése is.
Az elmúlt három évben 19%-kal csökkent az olyan állásokra vonatkozó hirdetések száma, amelyeket elméletileg MI is betölthetne. A Revelio Labs azt is feltárja, hogy például az adatbázis-adminisztrátori feladatok ellátására nem feltétlenül szükséges emberi erőforrás: az ilyen pozíciók 69%-a automatizálódott, továbbá az MI az IT- és kiberbiztonsági szakemberek zömét is leváltotta. Az ellenkező póluson találhatók a szerelők és az építésvezetők, valamint az étteremvezetők.
Ajánlott
Azonban olyan cégekre is van példa, amelyek átálltak az MI-re, majd meggondolták magukat. A Klarna fintech vezetői eleinte örültek annak a lehetőségnek, hogy kevesebb alkalmazottal is működtethetik a vállalkozást, de aztán felülvizsgálták döntésüket, és most embereket keresnek. Az ok? Az MI-re való kizárólagos támaszkodás után csökkent a szolgáltatások minősége, amely 2025 első negyedében 100 millió dolláros veszteséghez vezetett.