- A kivitelezésre szánt időszak több mint fele eltelt, azonban egyelőre a munkálatoknak csak az egynegyede készült el.
- A csúszás miatt jelentős összegektől eshet el a projekt.
- A négy szakaszra bontott pályát 2026 augusztusáig kellene befejezni.
Nem lesz kész határidőre a Kolozsvár-Biharkeresztes vasútvonal modernizálása – ismerte el a Bihoreanul lapnak a Román Vasúttársaság. Erdély fővárosától a magyar-román határig vezető pályaszakasz korszerűsítése jelenleg a legdrágább vasútfelújítási projektje az országnak, összértéke két milliárd euróra rúg. A projektre szánt idő fele már eltelt, azonban a munkálatok mindössze 25%-ban készültek el, többek között a hibákat tartalmazó tervek, területkisajátítások nehézkessége és a licitet elnyerő cégek megfelelő mobilizálásának hiánya miatt. A késlekedés miatt az európai finanszírozás egy részétől eleshet a projekt.
Advertisment
A Román Vasúttársaság valaha volt legnagyobb értékű, 9,36 milliárd lejes (mintegy 2 milliárd eurós) projektjét 2022-ben indították el, a finanszírozást az Országos Helyreállítási Terv (PNRR) keretében és az országos költségvetésből biztosítják.
A 116,21 kilométeres vasútszakasz modernizálási projektjének célja növelni a közlekedési sebességet: a felújítást követően a tehervonatok óránként 120 kilométeres sebességgel, az utasszállító vonatok pedig 160 km/h sebességgel közlekednek majd.
Ajánlott
A brit Waring Brothers által 1868 és 1870 között épített pálya felújítása 78,04 kilométeren egyetlen sínpár, 88,16 kilométeren pedig dupla sínpár felújítását foglalja magába, emellett felújítják az állomásokat, valamint a közlekedésirányítási és kommunikációs felszerelést is, amelyek révén valós időben követhetővé válik a vonatok útja.
A vasútvonalat összesen négy, Kolozs és Bihar megyében két-két szakaszra tagolták, a munkálatok 2023. január 1-jén indultak.
Az 1. számú szakasz Kolozsvár és Egeres között található, hossza 30,41 kilométer. Ezen a szakaszon a franciaországi Rail Works és Alstom, illetve a galați-i Ardada Company alkotta konzorcium dolgozik. Erre a szakaszra áfa nélkül számított 1,611 milliárd lejt irányoztak elő. A munkálatok során felújítják és villamosítják a szakaszt, két állomásépületet és két megállót felújítanak, 13 hidat és 35 pallót korszerűsítenek, a munkálatok továbbá kiterjednek egy vasúti átkelő megépítésére is.
A 2. számú szakasz Egeres és Kissebes között húzódik, hossza 36,53 kilométer. A felújítási költség áfa nélkül számítva 1,535 milliárd lejre rúg, a munkálatokat az 1. szakaszt kivitelező konzorcium végzi. A villamosítási és korszerűsítési munkálatok mellett két állomásépületet és két megállót, 67 pallót és Sztánán két, egy 298 méteres és egy 320 méteres alagutat is felújítanak, illetve építenek egy átkelőhelyet is.
A Bihar megyében található 3. Kissebes és Élesd közötti szakaszt a spanyolországi FCC Construcciones és a törökországi Gülemark és CNN Altyaopi cégek alkotta konzorcium újítja fel áfa nélkül számolt 2,117 milliárd lejből. A villamosítás és korszerűsítési munkálatok mellett két állomásépületet, 7 megállót és két – Vársonkolyosnál egy 191 méteres, Körösbarlangnál egy 86 méteres – alagutat is felújítanak.
A 4. szakasz Élesd és Biharkeresztes között található, a munkálatokat az olaszországi Webuild, Impresa Pizzaotti és Salcef konzorcium végzi. A szakasz áfa nélkül számított 2,416 milliárd lejből újul meg. A kivitelezők 4 állomást, egy megállót, 17 pallót, és 8 átkelőt korszerűsítenek, Mezőteleki és Fugyivásárhely között pedig dupla sínpárt alakítanak ki.
A teljes projektnek 2026 augusztusára kellene elkészülnie, a kivitelezésre szánt időszak több mint fele eltelt már, azonban a munkálatoknak csak a negyede készült el. Amennyiben a munkálatok felgyorsulnak, határidőre 80%-ban elkészülhetnek, azonban félő, hogy a fennmaradó 20%-ra előirányzott pénzek elvesznek.
Kiemelt fotó: Pro Infrastructura