• Nicușor Dan, Crin Antonescu és Victor Ponta fektetett a legtöbb pénzt a Meta-platformon terjesztett kampányhirdetésekbe.
  • Negatív kampányra is volt példa a platformokon, több mint 810 ezer lejt költöttek olyan támadásokra, amelyek elsősorban Nicușor Dan és Crin Antonescu ellen irányultak.
  • Google-reklámokra sokkal kevesebbet, körülbelül 100 ezer eurót költöttek el.

A 2025-ös elnökválasztási kampány első két hetében a főbb jelöltek körülbelül 600 ezer eurót költöttek el a Meta platformjain (Facebook és Instagram) terjesztett kampánytartalmakra, derül ki az Expert Forum (EFOR) kampányfinanszírozási jelentéséből.

Ez az összeg a korábbi elnökválasztási kampányban ugyanazon platformokon elköltött pénznek majdnem háromszorosa.

A legtöbb pénzt Nicușor Dan, Victor Ponta és Crin Antonescu költötte a Meta platformokon terjesztett hirdetésekre. Nicușor Dan költött a legtöbbet, több mint 1,2 millió lejt, őt követi Crin Antonescu körülbelül 853 ezer lejjel és Victor Ponta körülbelül 544 ezer lejjel.

Ajánlott

TEMETÉSI ELŐKÉSZÜLETEK
EGY KORSZAK LEZÁRULT
A KELETI SZÁRNY VÉDELMÉT SZIMULÁLJÁK
NÖVEKVŐ INFLÁCIÓ
A FELSŐFOKÚ VÉGZETTSÉGŰEK 90%-A DOLGOZIK

A jelentés készítői olyan hirdetéseket is azonosítottak, amelyek kimerítik a negatív kampány fogalmát, és amelyek értéke meghaladta a 810 ezer lejt. A legtöbb támadás Nicușor Dan, Crin Antonescu és kisebb mértékben George Simion ellen irányult. Néhány, negatív hirdetéseket finanszírozó oldal nemrégiben jött létre, és nem állnak közvetlen kapcsolatban a jelöltekkel.

A Google-on (beleértve a YouTube-ot is) a kiadások sokkal alacsonyabbak voltak, az első hetekben mindössze körülbelül 100 ezer eurót költöttek a jelöltek. A legnagyobb összegeket a Google-on az AUR-hoz, az RMDSZ-hez és a PSD-hez kapcsolódó oldalak költötték, valamint Nicușor Dan és Crin Antonescu oldalai. 2025 első három hónapjában a pártok körülbelül 60 millió lej támogatást kaptak a választási kampányok lebonyolításához.