- Ilie Bolojan miniszterelnök jóváhagyott egy autópálya-nyomvonalat, amely a védett státuszú Cozia Nemzeti Parkon is áthalad.
- A döntés vitákat váltott ki a környezetvédelmi szervezetek és szakértők körében.
- Románia hatalmas kamatköltségekkel néz szembe az államadósság miatt.
Románia 17 milliárd lej vissza nem térítendő európai uniós támogatás elvesztését kockáztatja, miután Ilie Bolojan jóváhagyta azt az autópálya-nyomvonalat, amely átszelné a védett státuszú Cozia Nemzeti Parkot.
A kormány a Nagyszeben–Pitești autópályát nemzeti jelentőségű, nagyszabású infrastruktúraprojektnek szándékozik nyilvánítani, hogy folytathassa a munkálatokat azokon a szakaszokon is, amelyek természetvédelmi területeken haladnak át.
A döntés lehetővé tenné a kisajátításokat és az erdőirtást a Cozia Nemzeti Parkban és a Natura 2000 Cozia és Cozia-Buila-Vânturarița területeken, ahol mintegy 13 hektár földterület szükséges a hegyoldalak stabilizálásához és az infrastruktúra építéséhez.
A döntés vitákat váltott ki a környezetvédelmi szervezetek és szakértők körében, akik figyelmeztetnek, hogy ez negatívan befolyásolhatja a terület egyedi állat- és növényvilágát, és európai szankciókat vonhat maga után.
A Cozia Nemzeti Park biodiverzitásáról és egyes ritka fajok élőhelyeként ismert, a területén egy autópálya építése sérti a környezetvédelmi szabályokat. A környezetvédelmi előírások be nem tartása miatt az Európai Bizottság megvonhatja Romániától az infrastruktúrára és regionális fejlesztésre szánt, 17 milliárd lej értékű vissza nem térítendő támogatásokhoz való hozzáférést.
Ilie Bolojan miniszterelnök a beruházások szükségességével és a hitelek hatalmas költségeivel indokolta a döntést, kiemelve, hogy idén 11 milliárd euró kamatot fog fizetni Románia, ami megegyezik a Moldva autópálya (A7) teljes költségével.
A szakértők és a környezetvédők alternatív útvonal kijelölését követelik, amely elkerülné a védett területeket, így megelőzhető lenne a környezetre gyakorolt visszafordíthatatlan károkozás és az európai finanszírozás veszélyeztetése.
