- Románia lakosságának 84%-a szerint a jelenlegi gazdasági helyzet közvetlenül befolyásolta az életmódjukat.
- Reveal: A lakosság 38%-a lemondott a nyaralásokról és más szabadidős tevékenységekről.
- A fogyasztók megfizethető termékeket és szolgáltatásokat várnak el a vállalatoktól.
Nemcsak a számlák nőnek, hanem újabban a telek- és lakásadó is emelkedik. A válság már nem csak egy elvont fogalom, hanem 10 romániai lakosból 8 számára napi realitássá vált. A Reveal Marketing Research legújabb tanulmánya azt mutatja, hogy a románok 84%-a teljes mértékben érzi a hanyatló gazdaság hatásait, mert ez közvetlenül befolyásolja az életüket.
Mi aggasztja őket a legjobban a jelenlegi helyzetben?
Marius Luican, a Reveal Marketing Research igazgatója szerint az instabilitás, a kiszámíthatatlanság hiánya váltja ki leginkább az aggodalmakat. Szerinte 10-20 évvel ezelőtt a gazdasági környezet a cégek, vállalatok számára sokkal inkább kiszámítható volt, mint manapság, amikor újabb adóhullámok, és költségcsökkentések várhatók. A szakember rámutatott, az adóemeléseknek minden gazdasági ágazatra hatásuk van.
A megkérdezettek 56%-a nem tudja fedezni a kiadásait. Mi lehet a megoldás?
Marius Luican szerint a romániai lakosok hozzászoktak a megszorításokhoz, a megoldások kereséséhez, az improvizáláshoz, a kreatív megoldások megtalálásához, azonban az igazi megoldásnak kormányzati szintről kellene érkeznie. A kormánynak nemcsak a költségek csökkentésével és az adóemeléssel kellene foglalkoznia, hanem ezekhez a politikákhoz a gazdasági növekedésről szóló elképzeléseit is hozzá kellene adnia. „Nehéz a gazdasági növekedési trendhez való visszatérésről beszélni olyan körülmények között, amikor a recesszióhoz vezető intézkedések listája nem akar véget érni.” – mondta a szakember.