• Bolojan újragondolná a roncsautóprogramot.
  • Bolojan: az utalványok Romániában gyártott autók vásárlására legyenek felhasználhatók.
  • A kormánykoalíció 8-as osztályzatot kapott Bolojantól.

A miniszterelnök szeptemberben mutatja be a harmadik megszorító intézkedéseket tartalmazó csomagot, a második csomagot pedig hat részre bontotta, hogy elkerülje annak bukását az Alkotmánybíróságon.

Bolojan újragondolná a roncsautóprogramot, mert szerinte nem generál pénzt a román gazdaság számára, és súlyosbítja a kereskedelmi mérleg hiányát. Szerinte az utalványok akkor lennének kedvező hatással a gazdaságra, ha azokat Romániában gyártott autók vásárlására lehetne fordítani.

Bolojan kérdésre a koalíció tevékenységét osztályozta, szerinte a kormány 8-ast érdemel. A Nicușor Dan államfővel való kapcsolatát pedig kölcsönös tiszteleten alapuló, jó kapcsolatnak értékelte.

Ajánlott

RADAROK SZÁZAIT TELEPÍTIK
TUSK: NEM VOLT VÉLETLEN A TÁMADÁS
III. KÁROLY FOGADJA TRUMPOT
ITT AZ IPHONE 17
SZANKCIÓKKAL FENYEGET AZ EB ELNÖKE
ITT A VILÁG LEGGAZDAGABB ORSZÁGAINAK LISTÁJA!

A miniszterelnök ugyanakkor bejelentette, hogy emelni fogja a magánszemélyekre kivetett ingatlanadókat, a pénz nagy része a helyi hatóságoknál marad, amelyek az összegeket építkezésekre fordíthatják. Cseke Attila fejlesztési miniszter pedig meggondolta magát, és a polgármesteri hivatalok alkalmazottai már nem 20, hanem 25 százalékának elbocsátását helyezte kilátásba.

A kormány megszorító intézkedései azonban nem csapódtak le túl jól a társadalom szintén, különösen azok, amelyek az oktatást érintik. A civil társadalom a tanárok védelmére kelt: több mint 300 tanár, értelmiségi és művész küldött egy kiáltványszerű levelet a kormánynak, amelyben az oktatási csomag visszavonását követelik. Az aláírók között Mircea Cărtărescu, Alex Tocilescu, Lia Bugnar, Andi Vasluianu és Dan Perjovschi is szerepel.

A kiáltvány aláírói megoldásokat is kínálnak: az oktatást nemzeti prioritássá kell nyilvánítani, az államnak garantálnia kell az oktatáshoz való egyenlő hozzáférést, biztosítania kell a GDP 6%-át az oktatásra és 1%-át a kutatásra, a román iskoláknak el kell érniük az európai színvonalat, és valóban támogatniuk kell a tanárokat és a diákokat, a tanárok státuszát meg kell erősíteni, ehhez pedig méltányos fizetésekre, megfelelő jogi háttérre és társadalmi elismerésre van szükség.