- Az általános iskolai román tankönyvek pesszimista üzeneteket közvetítenek.
- A Temesvári Nyugati Egyetem tanulmánya arra hívja fel a figyelmet, hogy a tankönyvek tartalma nem megfelelő.
- A kutatás azt mutatja, hogy a tankönyvekben erőszakos üzeneteket tartalmazó szövegek találhatók.
- A kutatók szerint nemcsak a szerzők okolhatók, hanem a tankönyveket jóváhagyó hatóságok is.
A Temesvári Nyugati Egyetem több alternatív román tankönyvet is elemzett, és a következő következtetést vonta le: az üzenetek pesszimisták, fatalisták, és a tehetetlenség érzését közvetítik.
Advertisment
Egy szöveg egy 5. osztályos tankönyvből így szól: „Elkezdődtek az összecsapások, a fiúk közötti csaták, a lányok ármánykodása, intrikái (…) Micsoda lármát keltenek ezek a kis hárpiák, morcos démonok, vonyító szörnyek! A nyelvek élesedtek, a vér felforrt, a hangulat egyre ellenségesebbé vált. (…) Lányok és fiúk – két különböző, végzetesen ellenséges faj.”
A kutatók szerint ez a tartalom nincs összhangban a diákok befogadóképességével, és túl sok információt tartalmaz. „Nemcsak a tankönyveket készítő szakemberek a felelősek, hanem azok is, akik jóváhagyják a tankönyveket, és nem korszerűsítik az évtizedek óta változatlan tanterveket: az irodalmi kánonhoz tartozó szerzők, és elavult szövegek kerülnek a diákok elé, amelyek ritkán alkalmazkodnak a mai gyerekek világához” – magyarázza Roxana Rogobete, a Temesvári Nyugati Egyetem oktatója.
Ajánlott
Egy PISA-tanulmányból kiderül, hogy a román diákok kétszer annyi időt töltenek házi feladattal, mint az északi országok tanulói. Romániában egy diák átlagosan heti 13 órát szán a házi feladatokra. Finnországban ez az időtartam csak 6 óra, Svájcban, Dániában vagy Csehországban pedig legtöbb 7 órát töltenek házi feladattal a diákok.