• Interszekcionális diszkrimináció éri a magyar identitással is rendelkező romákat, vagyis hátrányosan megkülönböztetik őket, mert magyarul beszélnek, de azért is, mert romák.
  • A magyar anyanyelvű roma diákok elképesztően magas arányban esnek ki az oktatási rendszerből. 100-ból mindössze 8-nak sikerül a képességvizsga.
  • A kutatók az elméleti líceumokban csupán 75 magyar anyanyelvű roma diákot azonosítottak.

A romániai magyar oktatási rendszerben mélyen gyökerező a magyarul beszélő roma diákokat sújtó egyenlőtlenség, derül ki az Egyenlőbb Erdélyért Mozgalom nagyszabású kutatásából, amelynek központi témája a roma jelenlét az erdélyi magyar nyelvű oktatásban, illetve a szegregáció kérdésköre, tudósít a Krónika.

A kutatás keretében 885 oktatási helyszín adatait vizsgálták, azaz minden olyan erdélyi oktatási helyszín adatait, ahol magyar tannyelvű oktatás folyik. Az adatfelvételt a Bálványos Intézet és a kolozsvári Nemzeti Kisebbségkutató Intézet végezte, ezeket politológusokból és szociológusokból álló csapat dolgozta fel. Az elemzés rámutat, hogy a roma tanulók lényegesen nehezebben férhetnek hozzá a társadalmilag értékes erőforrásokhoz – legyen szó oktatásról, infrastrukturális feltételekről vagy a tanulmányi előrehaladás lehetőségeiről.

Az erdélyi magyar népességen belül jóval magasabb arányban vannak jelen a romák, mint az országos átlag esetében. Két jelentős földrajzi tömböt azonosítottak a kutatók: az egyik a Székelyföldön, a másik pedig Partium északi részén, Nagyváradtól Szatmárnémetiig helyezkedik el. Ezeket a tömböket több száz kisebb-nagyobb telep alkotja. Összesen 440, magyarul beszélő vagy részben magyarul beszélő roma telepet azonosítottak, ebből 289 teljesen magyar nyelvű.

Ajánlott

MEGHALT ILIESCU
JÓ HÍR AZ INGATLANHITELESEKNEK
UTOLSÓ HELYEN AZ ÁTOLTOTTSÁG TERÉN
MILYEN LESZ AZ IDŐ?
HOGYAN LÉPHETNEK BE AZ EU-BA A KÜLFÖLDIEK?
TRUMP KRITIZÁLJA OROSZORSZÁGOT

A lakóhelyi szegregáció mellett egyre erősebben jelen van az oktatási szegregáció is. A magyar anyanyelvű roma közösség halmozottan hátrányos helyzetű, mert esetükben az interszekcionális kizárás is jellemző, tehát mind romaként, mint a magyar kisebbség tagjaként hátrányos helyzetűek. A kutatók megállapítása szerint a magyar közösségen belüli romaellenes magatartás az egyik legmarkánsabb akadálya az integrációnak.

A magyar anyanyelvű roma diákok körében elképesztő méreteket ölt az iskolai lemorzsolódás, ami jelentősen akadályozza a társadalmi mobilitást. Míg az elemi oktatás szintjén a roma tanulók aránya eléri a 20 százalékot (azaz közel 10 ezer cigány gyerek jár elemi osztályba), általános iskolában ez az arány már csak 15 százalék, a képességvizsgát 100 roma diákból mindössze 8 teszi le sikeresen. A kutatók az elméleti líceumokban csupán 75 roma diákot azonosítottak. A szakemberek szerint ez a meredek csökkenés nemcsak azt jelzi, hogy az oktatási rendszer nem képes megtartani a roma diákokat, hanem azt is, hogy az esélyegyenlőség puszta illúzió. Miközben a nem roma, magyar tanulók esetében a teljes oktatási pályaíven való végighaladás realitásnak számít, a roma gyerekek számára ez továbbra is ritka kivétel, írja a Krónika.