• Interszekcionális diszkrimináció éri a magyar identitással is rendelkező romákat, vagyis hátrányosan megkülönböztetik őket, mert magyarul beszélnek, de azért is, mert romák.
  • A magyar anyanyelvű roma diákok elképesztően magas arányban esnek ki az oktatási rendszerből. 100-ból mindössze 8-nak sikerül a képességvizsga.
  • A kutatók az elméleti líceumokban csupán 75 magyar anyanyelvű roma diákot azonosítottak.

A romániai magyar oktatási rendszerben mélyen gyökerező a magyarul beszélő roma diákokat sújtó egyenlőtlenség, derül ki az Egyenlőbb Erdélyért Mozgalom nagyszabású kutatásából, amelynek központi témája a roma jelenlét az erdélyi magyar nyelvű oktatásban, illetve a szegregáció kérdésköre, tudósít a Krónika.

A kutatás keretében 885 oktatási helyszín adatait vizsgálták, azaz minden olyan erdélyi oktatási helyszín adatait, ahol magyar tannyelvű oktatás folyik. Az adatfelvételt a Bálványos Intézet és a kolozsvári Nemzeti Kisebbségkutató Intézet végezte, ezeket politológusokból és szociológusokból álló csapat dolgozta fel. Az elemzés rámutat, hogy a roma tanulók lényegesen nehezebben férhetnek hozzá a társadalmilag értékes erőforrásokhoz – legyen szó oktatásról, infrastrukturális feltételekről vagy a tanulmányi előrehaladás lehetőségeiről.

Az erdélyi magyar népességen belül jóval magasabb arányban vannak jelen a romák, mint az országos átlag esetében. Két jelentős földrajzi tömböt azonosítottak a kutatók: az egyik a Székelyföldön, a másik pedig Partium északi részén, Nagyváradtól Szatmárnémetiig helyezkedik el. Ezeket a tömböket több száz kisebb-nagyobb telep alkotja. Összesen 440, magyarul beszélő vagy részben magyarul beszélő roma telepet azonosítottak, ebből 289 teljesen magyar nyelvű.

Ajánlott

TEMETÉSI ELŐKÉSZÜLETEK
EGY KORSZAK LEZÁRULT
A KELETI SZÁRNY VÉDELMÉT SZIMULÁLJÁK
NÖVEKVŐ INFLÁCIÓ
A FELSŐFOKÚ VÉGZETTSÉGŰEK 90%-A DOLGOZIK

A lakóhelyi szegregáció mellett egyre erősebben jelen van az oktatási szegregáció is. A magyar anyanyelvű roma közösség halmozottan hátrányos helyzetű, mert esetükben az interszekcionális kizárás is jellemző, tehát mind romaként, mint a magyar kisebbség tagjaként hátrányos helyzetűek. A kutatók megállapítása szerint a magyar közösségen belüli romaellenes magatartás az egyik legmarkánsabb akadálya az integrációnak.

A magyar anyanyelvű roma diákok körében elképesztő méreteket ölt az iskolai lemorzsolódás, ami jelentősen akadályozza a társadalmi mobilitást. Míg az elemi oktatás szintjén a roma tanulók aránya eléri a 20 százalékot (azaz közel 10 ezer cigány gyerek jár elemi osztályba), általános iskolában ez az arány már csak 15 százalék, a képességvizsgát 100 roma diákból mindössze 8 teszi le sikeresen. A kutatók az elméleti líceumokban csupán 75 roma diákot azonosítottak. A szakemberek szerint ez a meredek csökkenés nemcsak azt jelzi, hogy az oktatási rendszer nem képes megtartani a roma diákokat, hanem azt is, hogy az esélyegyenlőség puszta illúzió. Miközben a nem roma, magyar tanulók esetében a teljes oktatási pályaíven való végighaladás realitásnak számít, a roma gyerekek számára ez továbbra is ritka kivétel, írja a Krónika.