- Mintegy 30%-kal javultak a Kovászna megyei diákok próbaérettségi eredményei a román nyelv és irodalomból a tavalyi próbavizsgához képest.
- A román nyelv és irodalom próbavizsgán a magyar többségű megyében 68% százalékos az átmenési arány, míg tavaly ez mindössze 40% volt.
- Az összehasonlítás annyiban hibádzik, hogy idén már megjelölték a kisebbségi diákok vizsgalapjait, így a javító tanárok tudták, hogy a dolgozat írójának a román nem az anyanyelve.
- Az idei az első végzős évfolyam, akik a magyar kisebbségnek írt sajátos tanterv alapján tanulták a románt.
„A mostani eredmény kötélhossznyival jobb, mint a korábbi években. Az összehasonlítás a tavalyi próbavizsgával történik, ám ez nem teljesen releváns, elsősorban román nyelv és irodalomból” – hívta fel a figyelmet Kiss Imre Kovászna megyei főtanfelügyelő a Maszol megkeresésére.
Advertisment
A lap azzal kapcsolatban kereste meg a főtanfelügyelőt, hogy a magyar többségű megyében idén közel 30%-kal jobb eredmények születtek román nyelv és irodalomból, a próbaérettségi vizsgán. Ezen a próbavizsgán a magyar többségű megyében idén 68%-os az átmenési arány, míg ez tavaly mindössze 40%-os volt.
A javulás több szempontból is megmagyarázható: egyrészt tavaly a magyar diákok dolgozatai megjelölés nélkül kerültek be az országos „javítókosárba”, azaz a javítást végző tanárok nem tudhatták, hogy a dolgozatot nem anyanyelvi szinten beszélő diák írta, idén viszont kiigazították ezt a hibát. Másrészt az idei az első olyan évfolyam, amely speciális, kisebbségeknek kifejlesztett tankönyvből és tanterv szerint, idegen nyelvként tanulta a románt.
Ajánlott
Kiss Imre szerint az intézkedés eredményessége egyértelmű, ezt a próbaérettségin elért osztályzatok is visszatükrözik. Reményét fejezte ki, hogy az érettségin is hasonlóan jó eredmények születnek.