- OECD: Sok fiatal úgy érzi, az iskola nem készíti fel az életre.
- A városi és vidéki iskolai környezet közötti különbségek továbbra is jelentősek.
- A vidéki iskolák erőforrás- és pedagógushiánnyal küzdenek.
Sok fiatal úgy érzi, az iskola nem készíti fel megfelelően az életre, emellett a városi és vidéki környezet közötti különbségek továbbra is jelentősek, derült ki az OECD friss jelentéséből, amely a romániai oktatási rendszer számos hiányosságára világít rá. Az OECD a fennálló egyenlőtlenségek csökkentését szorgalmazza, és azt javasolja, hogy az illetékes hatóságok a diákok valós igényeire összpontosítva dolgozzák ki a kerettantervet.
Advertisment
Radu Szekely oktatási szakértő szerint sok fiatal azért érzi elégtelennek az iskolában kapott „útravalót”, mert az oktatás elavult modellek szerint zajlik, a tanterv az ismeretek átadására, nem pedig a kompetenciák fejlesztésére alapoz. „Nagyon nagy mennyiségű információt adunk át a diákoknak, de azt már nem tanítjuk meg nekik, hogy miként használják fel ezeket az ismereteket. Márpedig ők bármilyen információhoz nagyon könnyen hozzáférnek, ehhez ma már nem kell iskolába járni” – hívja fel a figyelmet a szakember.
Szerinte az iskolában az ismeretek szűrésére, alkalmazására és feldolgozására kellene megtanítani a diákokat. „Még mindig nem ezt tesszük. Néhány éve zajlik az oktatási rendszer átalakítása, de ezt még nem érzékelik a diákok.”
Ajánlott
Szekely szerint már két-három rendkívül fontos és sürgős intézkedés bevezetésével is hatékonyabban szolgálná az iskola a diákok igényeit. „Először is, reformálnunk kell a kerettanterveket, azaz meg kell változtatnunk a tananyagot és leadásának módszerét” – mondta az oktatási szakértő, aki szerint jelenleg elképesztően nagy mennyiségű a tananyag, amelyet elavult módszerekkel próbálnak leadni a diákoknak.
Szerinte első lépésként rendszerszinten létre kellene jönnie egy konszenzusnak arról, hogy át kell alakítani a jelenlegi „középkori” oktatási rendszert. Továbbá biztosítani kell minden egyes diák számára a minőségi oktatáshoz való hozzáférését: fel kell számolni a kis létszámú, rosszul felszerelt, pedagógushiánnyal küszködő iskolákat a kisebb településeken, nagyobb tanegységeket kell létrehozni, ahol felkészült pedagógusok minőségi oktatást képesek nyújtani, és ahol megfelelő infrastruktúra várja a diákokat. A diákok utaztatását pedig iskolabuszokkal kell megoldani.
Szekely ugyanakkor felhívta a figyelmet kompetenciaközpontú oktatás fontosságára. „Egy abszolút alapvető kompetencia ma a digitális környezetben való eligazodás, a mesterséges intelligencia használata. Jelenleg ez nincs benne a tantervben, de minden diáknak meg kell tanítani ennek használatát. Ebben a tekintetben, véleményem szerint szükségünk lesz a versenyszféra masszív támogatására, önkéntesekre, akik akár személyesen, akár online – segítik a vidéki környezetben élő gyerekek felzárkózását. Kezdetben nincs különbség egy vidéken és egy Bukarest belvárosában élő gyerek képességei között, azonban a falusi gyerek idővel lemarad, pusztán csak azért, mert nem fér hozzá azokhoz az erőforrásokhoz, amelyek a fővárosban élő gyereknek adottak” – hívja fel a figyelmet Szekely.