• Az európaiak 55%-a rendelkezik alapvető digitális kompetenciákkal, Romániában ez az átlag alig 27%-os.
  • A vidéki lakosság esetében még rosszabb az arány: alig 21%-uk rendelkezik alapvető digitális készségekkel.
  • A felsőfokú végzettségűek 64%-a rendelkezik alapvető digitális kompetenciákkal.
  • A digitális kompetenciák terén a férfiak és nők közötti különbség 2,59%-os.

Bár előszeretettel töltjük az időnket az interneten, mégsem állunk túl jól a digitális kompetenciák területén: 10-ből mindössze 3 romániai lakos rendelkezik alapvető digitális kompetenciákkal, így messze az európai 55,56%-os átlag alatt helyezkedünk el. Bár léteznek stratégiák a digitális képességek javítására, az adatok azt mutatják, hogy a fiataloknak nincs elegendő lehetőségük digitális kompetenciáik fejlesztésére.

Miért hiányzik a tantervből a digitális kompetenciák tanítása?

Alexandru Panait, kiberbiztonsági szakértő a digitális kompetenciák hiányát az oktatási rendszer elavultságával magyarázza. Szerinte a tanterv túlságosan is az elméleti képzésen alapul, a diákok rengeteg olyan dolgot tanulnak meg, amit a gyakorlatban aligha tudnak majd felhasználni. „Úgy gondolom, hogy a teljes oktatási rendszer átgondolásra szorul. Egyre több olyan tantárgyat kellene bevezetni, ami segít alkalmazkodni a 21. századi valósághoz, például a digitális átálláshoz” – vélekedett a szakember.

Ajánlott

K
PATRIOT RENDSZEREKET KAPHAT KIEV
EGYRE MÉLYÜL A BIZALMATLANSÁG
139 LEJJEL LETT KEVESEBB
MEGÚJUL A HADSEREG FEGYVERKÉSZLETE
EGYRE NÖVEKSZIK AZ INFLÁCIÓ

Melyek a megoldások?

A kiberbiztonsági szakértő szerint annak ellenére, hogy a formális oktatás nem nyújt sok segítséget, már most is egyre több az olyan fiatal, aki fontosnak tartja önerőből fejleszteni digitális képességeit. Például a programozók megtanulnak különböző kódokat írni, olyan programozási nyelveket tanulnak, amelyeket nem oktattak nekik az egyetemen vagy az iskolában. „Más szakmákban is megfigyelhető ez a jelenség. Már az orvostudományban is elsajátíthatók olyan friss ismeretek, amelyek még nem jutottak el a hagyományos, klasszikus iskolákba.”

Panait szerint elérkeztünk a hibrid tanulás korszakába, amikor az emberek a formális oktatásban megszerzett ismereteiket az autodidakta módon elsajátított ismeretekkel igyekeznek kiegészíteni, és kihasználják, hogy ma már bármilyen kérdésre egy kattintással megtalálható a válasz.