- A „quiet cracking” a csendes leválás egy formája, amellyel az alkalmazottak elhatárolódnak a munkájuktól.
- Az alkalmazottakat már nem érdekli a munkájuk, mert nem reménykednek a változásban.
- A világon az alkalmazottak több mint fele quiet cracking állapotban van.
- A romániai munkavállalók 65%-a nem érez szakmai beteljesedés.
A felmondás sem az, ami régen volt. Mivel félnek, hogy utcára kerülnek, az alkalmazottak inkább munkahelyeiken maradnak, de már nem akarnak fejlődni, és csak a legszükségesebbet teszik meg.
A jelenség neve „quiet cracking”, a fogalom a munkától való mentális és érzelmi elhatárolódás egy formáját írja le – áll a Business Magazine cikkében. Az alkalmazottak nem utasítanak el új feladatokat, de már nem állnak elő javaslatokkal vagy kreatív ötletekkel. Annyira meg vannak győződve arról, hogy semmi sem fog változni a munkahelyükön, hogy már plusz juttatásokat vagy a fizetésemelést sem mernek kérni.
A TalentLMS jelentése szerint a világon az alkalmazottak több mint felére jellemző ez az állapot. Romániában a helyzet még ennél rosszabb:
- az alkalmazottak 65%-a mondja, hogy nem érez szakmai beteljesülést;
- 64%-uk elismeri, hogy a munkamennyiség folyamatosan befolyásolja az életét.
- A nők és a 25 és 34 év közötti fiatalok a leginkább kitettek a kiégésnek, az ő esetükben nagyobb a valószínűsége annak, hogy „quiet cracking” állapotba kerülnek.
Miért alakul ki a „quiet cracking”?
A jelenség a megbecsülés hiánya, a nem egyértelmű szabályok, a túl alacsony juttatások és a menedzserekkel való gyenge kapcsolat miatt alakul ki. Az alkalmazottnak már nincs oka bevonódni, mert a múltbeli tapasztalatok meggyőzték arról, hogy a dolgok nem fognak jobbra fordulni.
A távozástól való félelem nagyobb, mint a maradás miatti frusztráció
Mindezek ellenére az emberek a félelem miatt maradnak a munkahelyükön. A gazdasági helyzet világszerte instabil, és a munkahely elvesztésétől való félelem valós. Sokan a csendet választják védekezési mechanizmusként.
A legnagyobb kockázatot azok a vállalatok vállalják, amelyek nem értik a jelenséget, és elveszíthetik az értékes alkalmazottaikat, anélkül, hogy megértenék annak okát.
Mit tehet a munkáltató?
A HR-szakemberek szerint léteznek egyértelmű intézkedések, amelyek megelőzhetik ezt a jelenséget:
- jóllétet prioritizáló programok,
- folyamatos visszajelzés a munkáltató részéről,
- menedzserek, akik elismerik és dicsérik az alkalmazottak munkáját.
Ezek az intézkedések nemcsak a csapatokat menthetik meg, hanem a vállalatok hosszú távú teljesítményét is növelhetik.
