• Az ambiciózus terv alapján egy nagy sebességű vasúthálózat jönne létre.
  • A terv már akár 2040-re is megvalósítható.
  • A vasúthálózat a Starline nevet viselné, és közvetlen kapcsolat létesítene a fővárosok és nagyvárosok között.
  • A cél a rövid repülőjáratok számának csökkentése.

Nagy sebességű vasúthálózat megvalósítását szorgalmazza a 21st Europe koppenhágai székhelyű think-tank. A nagyvárosok és a fővárosok közvetlen összekötésére irányuló ambiciózus terv már akár 2040-re elkészülhet, tájékoztat a Yahoo News.

Az elképzelést egyik fontos célja a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése. Az Európában közlekedő repülők 45%-a ugyanis ezer kilométernél kisebb távot tesznek meg, és jelentősen szennyezik a környezetet. Ezekre lenne jó alternatíva a gyors és környezetbarát vonatozás, hiszen a nagy sebességű vonatoknak a repülőgépekhez képest lényegesen kisebb a széndioxid-kibocsátása. A egységes hálózat további hozadéka, hogy ösztönözné a mobilitást, a turizmust és az európai integrációt.

Az összesen 22 ezer kilométeres Starline hálózat 39 európai országban lévő célállomást kötne össze, és az Egyesült Királyságot, Törökországot és Ukrajnát is lefedné.

Ajánlott

TEMETÉSI ELŐKÉSZÜLETEK
EGY KORSZAK LEZÁRULT
A KELETI SZÁRNY VÉDELMÉT SZIMULÁLJÁK
NÖVEKVŐ INFLÁCIÓ
A FELSŐFOKÚ VÉGZETTSÉGŰEK 90%-A DOLGOZIK

A Starline vonatok 300-400 km/h sebességgel közlekednének, ezzel becslések szerint 30 százalékkal csökkenne a jelenlegi menetidőt. Ez azt jelenti, hogy az utasok például Helsinkiből Berlinbe alig több mint öt óra alatt juthatnak el, szemben a jelenlegi egész napos utazással.

A teljes hálózat kiépítésének becsült költsége 550 milliárd euró. Bár a Starline nem az Európai Bizottság hivatalos projektje, az EU-tól is remélhet támogatást. A projekt ambiciózus, de a kezdeményezők szerint 2040-ig megvalósítható, ha politikai akarat is áll mögötte.