- Egyre több influencer mondott le a reklámokról a tulajdonrész javára.
- Emma Chamberlain a YouTube-tartalomkészítésről vállalkozásra váltott.
- George Clooney milliárdokért adta el a Casamigost.
- Kylie Jenner a Kylie Cosmetics-en keresztül tette pénzzé az imidzsét.
Mi következik egy sikeres influencer-karrier után? A vállalkozás, persze. Legalábbis ez tűnik a fő célnak sok tartalomgyártó számára. Az egész az „alkotói szorongás” néven ismert jelenségből indul ki – egyrészt fűti őket a vágy, hogy pénzügyileg függetlenné váljanak, másrészt rettegnek a hirdetésekből és együttműködésekből származó bevételek kiszámíthatatlansága miatt.
A szakértők azonban úgy vélik, hogy az alkotók 97%-ának nem szabadna saját márkát indítania. Például Scott Van den Berg, a HotStart VC-től is ezt gondolja. Az influencereknek csak egy kis része rendelkezik elég erős közönségbázissal ahhoz, hogy arra alapozva saját márkát indítson.
Nem véletlenül mennek ritkaságszámba a sikertörténetek. George Clooney a Casamigos-szal vagy Kylie Jenner a Kylie Cosmetics-szel kivételes példák – írja a Business Insider. Az Air Jordan megszületéséhez vezető együttműködés ugyancsak egyedülálló eset a marketing történetében.
Ambíció és kudarc között
Nagy a kísértés a saját márka indítására, annak ellenére, hogy rengeteg a példa a csődös vállalkozásra. A legismertebb talán Logan Paul és KSI, akik a Prime ital márkát indították. A vállalkozás látványos debütálással kezdődött, hangzatos nevekkel kötöttek partnerségeket, az eladások mégis drámai módon visszaestek – az Egyesült Királyságban például több mint 70%-kal.
Létezik egy köztes megoldás is, amikor az influencer nem birtokolja a márkát, de eladott egységenként százalékot kap.
Így tett Alix Earle is a Poppi itallal. Amikor a Pepsi megvásárolta a márkát, Alix milliókat keresett anélkül, hogy közvetlen üzleti kockázatot vállalt volna.
Hogyan néz ki a romániai piac?
A marketingszakemberek 84%-a a klasszikus influencer kampányokat részesíti előnyben. Romániában az influencer marketing piac 2025-ben elérte a 112 millió eurót. Több mint 500 000 szponzorált bejegyzést regisztráltak, és az együttműködéseket már nem kísérletként, hanem a marketingstratégia integrált részeként kezelik.
A piac folyamatosan növekszik, és a hosszú távú partnerségek egyre gyakoribbak. Mindazonáltal az influencerek saját márkáinak fejlesztése továbbra is kivétel. Romániában csak néhány hírességnek, például Alina Ceușannak vagy Ioana Gramanak sikerült saját néven futó sikeres vállalkozást indítania.
