- A Dacia Hipster egy versenyképes európai alternatíva az alacsony áron beszerezhető kínai elektromos járművekkel szemben.
- A Hipster sikere az EU döntésétől függ, hogy jóváhagyja-e egy új kategória bevezetését a kisautók számára.
- Az EU döntése kulcsfontosságú.
Az európai gyártású autók ára 2001 óta 63%-kal emelkedett, ami sok potenciális vásárlót kiszorított a piacról. Most a Renault low-cost márkája, a Dacia felkavarná az állóvizeket a Hipster Concept-tel – egy potenciális elektromos járművel, amelynek ára nem éri el a 15 000 eurót, írja a Reuters.
Ez nem csak egy olcsóbb elektromos jármű, hanem egy potenciális modellváltás a városi közlekedés tekintetében, azonban bevezetése egy kulcsfontosságú Európai Uniós döntéstől függ.
800 kg alatti súlyával a Hipster jelentősen kisebb, mint a jelenlegi legrövidebb európai elektromos autó, a Leapmotor T03. A Dacia a Hipster modell előállítási költségét a minimálisra redukálta: az ülések vászonborításúak, az ablakokat kézzel kell le- és felhúzni, a fogantyúk helyett pedig szíjakba kapaszkodhatunk. A modell tömeggyártása attól függ, hogy az EU jóváhagyja-e az új kisautó-kategória bevezetését.
Ez a kategória lehetővé tenné a gyártóknak, hogy kevesebb kötelező biztonsági funkcióval rendelkező járműveket állítsanak elő, tekintettel arra, hogy a városi autóvezetés kockázatai és követelményei eltérnek a nagy sebességű autópályás utazásokétól. A Renault és a Stellantis aktívan lobbizik e változásért, azzal érvelve, hogy ez az egyetlen módja annak, hogy az elektromos mobilitás szélesebb fogyasztói kör számára is elérhetővé váljon.
A Dacia adatai azt mutatják, hogy egy átlagos autóút meglepően rövid – naponta 40 km alatti, az átlagsebesség pedig 56 km/óra. A Hipster 150 km-es autonómiája ezért elegendő a napi ingázások túlnyomó többségéhez.
Az alacsony költségű kínai elektromos járművek már teret nyernek Európában, ár-érték arányuk miatt pedig sokak számára jó választásnak tűnnek. A Hipstert versenyképes alternatívaként pozicionálják, miközben kihasználják a Dacia márka ismertségét és azt a potenciális előnyt, hogy a kocsikat Európában gyártják. A Hipster több mint egy autó: egy szélesebb körben elterjedő, minimalista mobilitás felé mutató trendet jelez.
