• Az online térre vonatkozó új szabályokat vezetett be az AEP az államelnök-választási kampány tekintetében.
  • A jelöltekre vonatkozó tartalmak esetében nyilvánvalóvá kell tenni, hogy választási kampány tárgyát képezik.
  • A fizetett kampányanyagokat meg kell jelölni.
  • Az AEP azt tanácsolja a választópolgároknak, viszonyuljanak kritikusan a kampánytartalmakhoz.
  • Bárki népszerűsítheti kedvenc jelöltjét a közösségi médiában, de a fizetett hirdetés feladása tilos.

Az Állandó Választási Hatóság változásokat vezetett be, hogy megakadályozza a választók manipulálását és félretájékoztatását az államelnök-választási kampányban, és biztosítsa, hogy minden kampányfinanszírozás törvényesen történt.

Az AEP rendelete szerint mostantól a kampányanyagokat különféle jelölésekkel kell ellátni. Akár a sajtóban, akár a közösségi médiában jelennek meg, tartalmazniuk kell a jelölt nevét (amennyiben nyilvánossá tette, akkor postacímét, e-mail címét is), a pártja elnevezését, postacímét, a kampánytartalom célcsoportját, a tartalomért fizetett összeg származásának törvényes voltát, a pénzügyi megbízott kódját, illetve azt az információt, hogy a kampányanyag fizetett vagy ingyenes tartalomként a választási kampány részét képezik.

A választók manipulálását elkerülendő az AEP azt javasolja a választópolgároknak, legyenek körültekintőek és kritikusak a feléjük áramló információval kapcsolatban, az online térben látogassanak megbízható, általuk már ismert oldalakat, kerüljék a kattintásvadász címmel ellátott tartalmakat, az ismeretlen szerző által írt anyagokat, amelyek tele vannak felugró ablakokkal és reklámokkal. Érdemes kerülni az olyan oldalakat is, amelyeken naponta több tucat vagy akár több száz bejegyzés jelenik meg. Gyanúra adhat okot, ha egy szövegben például betűhibák van véletlenszerűen elhelyezett számok jelennek meg.

Ajánlott

TEMETÉSI ELŐKÉSZÜLETEK
EGY KORSZAK LEZÁRULT
A KELETI SZÁRNY VÉDELMÉT SZIMULÁLJÁK
NÖVEKVŐ INFLÁCIÓ
A FELSŐFOKÚ VÉGZETTSÉGŰEK 90%-A DOLGOZIK

A közösségi médiában bárki támogathatja kedvenc jelöltjét, vagy megoszthatja valamely jelölttel kapcsolatos ellenérveit, azonban ezeket a tartalmakat tilos fizetett hirdetés formájában népszerűsíteni. Offline sem adhat fel senki más fizetett hirdetést egy jelölttel kapcsolatban, ezt csakis ő maga illetve pártja teheti meg. Aki ezt a rendelkezést megszegi, 10 ezer lej és 25 ezer lej közötti bírságot kockáztat. Május 3-án, 7 óra után tilos a jelölteket népszerűsíteni, hiszen ekkor kezdődik a kampánycsend. A korábban közzétett tartalmakat nem szükséges törölni.

Ebben a választási kampányban egy jelölt legtöbb 81 millió lejt költhet el. Egy jelöltnek változatlanul el kell érnie a 3%-os küszöböt, ahhoz, hogy a kampányköltségeit az állam visszatérítse.

Az AEP bejelentette, hogy az átláthatóság jegyében a pártfinanszírozásokat ellenőrző osztálya minden pénteken közzéteszi a választási kampány során a jelöltek által bejelentett bevételeket és kiadásokat.