- Emil Boc polgármester azt hajtogatja, hogy Kolozsvár metrójának építési munkálatai a tervek szerint haladnak.
- Az építőtelep valósága erre jócskán rácáfol.
- Az alagút fúrására beszerzett berendezés összeszerelése még most is várat magára, noha már régen dolgoznia kellene.
- A projekt finanszírozása sem áll a legfényesebben.
Nem haladnak megfelelően a kolozsvári metró építésének munkálatai, a nagyszabású projekt finanszírozása sem problémamentes – vonta le a következtetést helyszíni riportjában a Maszol. Emil Boc polgármester zászlóshajó-projektje alig startolt, de már több hónapos csúszást halmozott fel, és előre nem látott problémák is felmerültek. Mindez arra enged következtetni, hogy a kolozsváriak és a szászfenesiek aligha szállhatnak metróra 2031-ben – legalábbis nem Kolozsváron.
A beruházásra vonatkozó tanácshatározat szerint a metrót 96 hónap, vagyis 8 év alatt kellene megépíteni, ez az időtartam a tervezést és a kivitelezést is magába foglalja. A kolozsvári városháza 2023. szeptember 1-én adta ki az utasítást a tervezés megkezdésére, akkor indult a visszaszámlálás. Azóta eltelt közel 20 hónap a 96-ból úgy, hogy a metróalagút fúrása el sem kezdődött.
Advertisment
Az első, 8,8 kilométeres szakasz felét 18 hónap alatt kellett volna megépíteni, 2025. január 1-től 2026. június 30-ig, ami azt jelenti, hogy a teljes szakasz kialakítására 3 évet szántak.
Most már csak 14 hónap van hátra a határidőig, amikorra el kellene készülnie 8,8 km metróalagútnak és 9 megállónak úgy, hogy várhatóan még hónapokig nem kezdhetik el a fúrást. A nagy infrastrukturális beruházásokat monitorozó Pro Infrastructură Egyesület arról tájékoztatta a Maszolt, hogy az alagútfúró berendezés összeszerelése 3-4 hónapot vesz igénybe. Mielőtt az összeszerelés elkezdődne, nagy volumenű földmunkával egy aknát kell kialakítani számára, ahonnan majd elkezdheti a fúrást. Az akna kiásása tavaly november végén kezdődött el. A földmunka néhány héten át folyt, majd leállt, ugyanis az építési terület melletti domb egy része állítólag megcsúszott. Jelenleg a földcsuszamlás megakadályozására 94, kb. 1 méter átmérőjű betonoszlopot kell beállítani a földbe, ezek a munkálatok pedig lassú ütemben zajlanak. Ideális esetben is csak nyár végén vagy ősz elején indulhat el a fúrás, így a beruházás máris 1,5-2 éves késében lehet.
Ajánlott
A metróépítés összesen több mint 2 milliárd euróban kerül. A Maszol számításai szerint a pénzügyek szintén azt mutatják, hogy a beruházás jókora késében van. Tavaly a kolozsvári önkormányzat 225 millió eurót, mintegy 900 millió lejt fizetett ki a kivitelezőnek, a török Gülermak vezette cégtársulásnak, aminek jelentős része előleg volt.
Idén 310 millió lejt különítettek el a metró finanszírozására, ami a tavalyi összeggel együtt 1,21 milliárd lejt tesz ki. Azonban a kolozsvári önkormányzat által 2022-ben elfogadott ütemterv szerint az beruházás első két évében a munkálatok ellenértéke 2,053 milliárd lej, vagyis nagyjából 850 millió lej hiányzik az előzetesen eltervezett összegből.